Opublikowano Dodaj komentarz

Pomysły na projekty podczas wakacyjnej pracy z dziećmi

wakacyjna praca z dziećmi

Wakacje to czas wypoczynku i relaksu, ale dla wielu z nas, osób pracujących z dziećmi, to również czas podejmowania takich wyzwań jak: kolonie, półkolonie, dyżury, projekty typu Lato w Mieście, obozy itp. 

W tym czasie chcemy zapewnić dzieciom atrakcje, które będą dla nich wspaniałymi przygodami. 

W tym wpisie blogowym opowiem o kilku pomysłach, które możemy zrealizować właśnie podczas pracy wakacyjnej z dziećmi.

Zaczynajmy!

  1. Korzystanie z opcji, możliwych tylko latem.  Mam tutaj na myśli takie atrakcje, jak zabawy na plaży czy w brodzikach z wodą. Nawet jeśli nie przebywamy nad morzem, to często w miastach tworzone są takie ogromne piaskownice, nazywane plażami miejskimi. Inna opcja to atrakcje typu kolorowe, grające kolejki turystyczne, wożące po okolicy lub kolejki wąskotorowe, ogniska, bryczki, statki, kina pod gołym niebem czy wreszcie plac zabaw, który może stać się miejscem akcji w Dniu Pirata, Dniu Militarnym, podczas sportowych wyzwań lub poszukiwań skarbów.

  1. Dzień tematyczny.

Organizujemy dla dzieci zabawy w określonej tematyce, np. 

  • Dzień Pirata
  • Dzień Podróżnika
  • Dzień Zwierząt Leśnych
  • Dzień na Dzikim Zachodzie
  • Dzień Detektywa
  • Dzień Marzyciela
  • Dzień w Kosmosie
  • Dzień na Zamku
  • Dzień Olimpijski
  • Dzień Postaci z Bajek

O czym warto pamiętać, tworząc plan na dzień tematyczny:

  • Przebranie dla siebie i dla dzieci: szybki malunek, nakrycie głowy, rekwizyt, np. indiański pióropusz wykonany przez dzieci lub czapka piracka zrobiona metodą origami.
  • Zabawy tematyczne. Wymyślając zabawy, staramy się cały czas nawiązywać do tematyki, np. Dzień Pirata – przeciąganie liny, rzuty kulami armatnimi, poszukiwanie klucza do skrzyni ze skarbem, przejście przez rwącą rzekę po kamieniach, ominięcie slalomem pływających w morzu rekinów, wykonaniu statku pirackiego z kartonów.
  • Skarb. To element, który zadziała na dzieci jak magnes. Warto go użyć nie tylko przy okazji Dnia Piratów, ale dzieci mogą poszukiwać również Skarbu Indian, Starożytnych Egipcjan czy też zaginionych balonowych zwierzątek. Aby skarb zdobyć należy po drodze wykonać szereg zadań, odnaleźć mapę lub złożyć ją z pociętych kawałków i wreszcie odkryć skarb. Czasem skrzynia jest zamknięta na klucz albo nawet kilka, więc teraz trzeba jeszcze zdobyć te klucze. A co może być skarbem? Czekoladowe monety, medale, dyplomy, materiały do stworzenia masy plastycznej, np. slime’a lub piłeczek skaczących, balonowe miecze, szklane kulki, ups, to znaczy… kryształy oczywiście 😛 
  • Dobrze jest rozpocząć od zaciekawienia dzieci jakąś historią. Opowiadamy kim jesteśmy, albo kto nas tu przysłał i w jakim celu, jak dzieci mogą pomóc i jaką dostaną za to nagrodę, np. Jestem Smerfem, przysłał mnie Papa Smerf. Zdarzyło się nieszczęście. Gargamel zniszczył Wioskę Smerfów, czy dzieci pomogą ją odbudować? Kiedy już wioska będzie odbudowana, Smerfy zapraszają dzieci na Wielkie Smerfastyczne Party!
  • W naszym scenariuszu warto zawrzeć różnorodne zabawy, np. zabawa integracyjna, plastyczna, z chustą animacyjną, tor przeszkód, zabawa wyciszająca, berek, quiz, zabawa poszukująca, celnościowa itp.
  • Całe wydarzenie kończymy wielkim finałem. To może być coś do czego przez cały czas dążyliśmy lub niespodzianka dla dzieci. Przykłady: piknik, ognisko, bal, skarb, proszki na color party, bomby wodne, piniata, upominki dla dzieci.

  1. Telewizja. Telewizja to projekt bardzo efektowny, a nie wymaga od nas dużego nakładu pracy ani inwestycji finansowych. 
  • Pierwszy etap wydarzenia: dzieci dzielą się na grupy, które nie są sztywne w swoim składzie. Uczestnicy mogą występować w dowolnej ilości grup. Te grupy będą się tworzyć spontanicznie i naturalnie, dajmy dzieciom swobodę. 
  • Następnie wymyślamy listę programów. Możemy dzieciom zasugerować propozycje, ale też będą się rodzić nowe pomysły. Dzieci same będą decydować jakie programy chcą zrealizować. Kilka przykładów: Prognoza Pogody, Wywiad, Program Kulinarny, Koncert, Program Przyrodniczy, Fakty Nieprawdziwe, Sonda Uliczna, Reklama, Magiczne Stworzenia, Western itd. Tak jak wspominałam, warto mieć przygotowaną listę zapasową, ale pozwalamy też dzieciom popuścić wodze fantazji. Kolejny etap to przygotowania. 
  • Trzeci etap to przygotowania. Dzieci ustalają scenariusze, przygotowują plakaty, przebrania, ustalają kolejność, tworzą. Tutaj nasza rola ogranicza się do subtelnych podpowiedzi i kontroli, czy wszystko jest w granicach tak zwanej normy. W moim przypadku, interweniowałam tylko raz, kiedy najstarsza grupa planowała zrobić pogrzeb. Dyskusje były długie i zażarte, wreszcie ustaliliśmy kompromis i stanęło na omdleniu 😛 Trzeci etap to nagrywanie. Ja to robię przy pomocy telefonu. Nagrywanie idzie bardzo sprawnie, ponieważ praktycznie nie ma powtórek. Dzieci nagrywają wszystko na raz. Osoby, które nie są nagrywane – tutaj nie miałam problemu z tym, że się nudzą, ponieważ albo z ciekawością oglądały co przygotowali inni albo pełniły rolę statystów lub publiczności. 
  • I wreszcie czwarty etap to ten, w którym najbardziej się napracujemy, czyli montaż. Ja montuję na darmowym programie na telefonie, w zupełności wystarcza. 
  • Piąty etap – finał: wyświetlenie telewizji, stworzonej przez dzieci, podczas ostatniego dnia turnusu. 

  1. Teleturniej jest świetną opcją na wieczorne aktywności lub niesprzyjającą pogodę, np. deszczowe dni lub bardzo upalne. Wymaga od nas sporo przygotowań i kreatywności, aby dostosować go do dzieci w różnym wieku, ale kiedy już to się uda, dzieci będą zachwycone. Przykłady teleturniejów, które możemy zorganizować, używając własnej kreatywności bez zakupu drogich pomocy:
  • Jaka to melodia?
  • Gra o Milion
  • Familiada
  • Koło Fortuny
  • Własny teleturniej, który polega na tym, aby wyznaczyć kilka różnorodnych kategorii i w obrębie tych kategorii 5 – 10 zadań. Przykładowe kategorie: Łamigłówki, Jak nazywa się ta osoba, Jaka to bajka, Sport, Zagadki, Przysłowia, Co to za przedmiot, Quiz z wiedzy przyrodniczej itp. Dzieci dzielą się na 3 drużyny. Po kolei każda drużyna wybiera kategorię, a następnie numer zadania. Jeśli odpowiedzą poprawnie lub wykonają zadanie, drużyna otrzymuje punkt.
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *