Opublikowano Dodaj komentarz

Jakie mamy zabawy ?

W tym wpisie chciałabym Ci napisać kilka zdań na temat roli zabawy.

Ważną cechą zabawy jest jej dobrowolność tj. do zabawy nie można zmuszać.

Pamiętajmy, że dzieci uczą się przede wszystkim poprzez zabawę, także to nie tylko czas szaleństwa, ale również zupełnie spontanicznej, „niechcącej” nauki. Jest to najbardziej naturalny i najbardziej wrodzony sposób uczenia się. 

To właśnie poprzez zabawę dzieci w grupie mogą poznać się nawzajem, zaprzyjaźnić z prowadzącym, zdobyć wiedzę o sobie, o swoich możliwościach,  a także nauczyć się współpracy w grupie. Aby zabawa się udała, musimy działać razem, mamy jeden cel. Dzieci uruchamiają wyobraźnię i starają się ze wszystkich sił, aby bawić się jak najlepiej.

Istnieje wiele rodzajów zabaw. Spośród nich, dla nas najbardziej istotne są:
Zabawy Integrujące. Dzięki nim dzieci zdobywają wiedzę o grupie, a także o nowym otoczeniu, np. kłębek włóczki – siadamy w kole, podajemy sobie kłębek włóczki, cały czas rozwijając. Dzieci mówią: Zosia do Adasia. Kiedy już każde dziecko trzyma kawałek włóczki, powstaje pajęczyna. Zwijamy ją z powrotem. Tym razem dzieci podają kłębek tej osobie, od której otrzymały i mówią, np. Adaś do Zosi.
Zabawy aktywizujące duże grupy. Tego rodzaju zabawy są szczególnie wskazane na animacjach. Grupa uczestników nie dzieli się na prezentujących i oglądających. Bawią się wszyscy w tym samym czasie. I tu będzie większość zabaw z chustą oraz wszelkiego rodzaju berki.
Zabawy dramowe. Dzieci naśladują i odgrywają role. Przykład: Otoczenie. Przygotowujemy sobie obrazki z różnymi miejscami. Dzieci swobodnie poruszają się po sali. Gdy pokażemy im obrazek, muszą przenieść się w wyobraźni do tego miejsca i odegrać rolę jakby były w tym miejscu, np. ogród, sklep, targ, kino, boisko, plac zabaw itp.
Gry dydaktyczne. W tych zabawach, dzieci mają problem do rozwiązania, muszą uruchomić twórcze myślenie i zgodnie z określonymi zasadami odnaleźć rozwiązanie. Przykład: Poszukiwacze skarbów. Dzieci są w lesie, otrzymują kartę, jakie leśne skarby muszą odnaleźć, np. żołądź, kasztan, igła sosny, liść brzozy, patyk itp. Warunek: nie wolno niczego zrywać.
Zabawy wyciszające. Pomagają odprężyć grupę i uspokoić na koniec naszego spotkania z dziećmi. Przykład: Jedno z dzieci kładzie się na brzuchu, drugie siada obok niego i masuje mu plecy, zgodnie z wierszykiem: : „Tu płynie rzeczka, przeszła pani na szpileczkach, tędy przeszły słonie i przebiegły konie, przeleciała szczypaweczka, zaświeciły dwa słoneczka, potem spadł drobniutki deszczyk, czy cię przeszedł dreszczyk?”
Więcej o zabawach wyciszających czy ewaluacyjnych znajdziesz w mojej książce:

Zobacz wpis o Dniu Postaci z Bajek

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *